Zpravodajský blog neprofesionálního filmového spolku Taranis Film.

Martin Doležal: "Museli jsme si to zažít na vlastní kůži."

29. listopadu 2015 v 21:47 | Rivalú von Krähewinkel |  Tvorba
Na jaře minulého roku se sešla roztodivná partička čtyř osob s fotoaparátem a začala zaznamenávat roztodivné záběry z roztodivné perspektivy - tmavovlásce za hučení fénu na vlasy uvízly v kadeřích semínka pampelišek, na první pohled ovíněný chlapec se urputně snažil způsobit si amputaci prstů stropním ventilátorem... tak se započalo natáčení krátkého experimentálního filmu Delirium. Martin Doležal v roli spoluautora promluvil o této nezvyklé produkci.


Taranis Film: Jak to všechno vůbec začalo?

Martin: Bylo to někdy před rokem a půl, hrozně dávno, kdy jsme si s kolegou z Bujo Brothers Lukášem Horáčkem říkali, co bychom tak dalšího podnikli po Odečtu vody, který měl onehdá pár měsíců po premiéře. Dohoda byla taková, že si trochu zařádíme, já za kamerou, Lukáš před kamerou. A když jsme tak rozebírali možnosti s tím, že bychom produkci drželi při zemi, svět halucinací byl pro nás tak nějak přirozeným vyústěním. A protože rádi dáváme na rady kritiky, která pokaždé připomíná, že autor by měl čerpat především ze své vlastní zkušenosti, proč nezkusit alkoholové delirium?

Taranis Film: Takže autobiografické drama?

Martin: Ne, dělám si srandu, ale pochopitelně nám to bylo bližší než třeba důsledky drogové závislosti, o čemž už mimochodem bylo natočeno víc než dost a na úrovni, která se těžko překonává.

Taranis Film: Mluvíš o komorním natáčení, jak to tedy dál probíhalo?

Martin: Začátek jsme trochu podcenili, protože jsme si bláhově mysleli, že natáčet halucinogenní sekvence nevyžaduje nějakou větší scenáristickou přípravu. První natáčení bylo sparťanské, s pár vizuálními nápady, natáčeli jsme ve čtyřech ještě s Evou Horáčkovou a Honzou Sieglerem, který nám dělal živelné zázemí - světlo, vodu, vítr... zvuk. Pak jsme to všechno sestříhali, bylo to fajn, ale už bylo potřeba tomu dát jasnou kostru... a s tím byla trochu potíž, s Lukášem totiž míváme dost odlišné pohledy na věc. Nakonec jsme se na další natáčení sešli až v prosinci. Do herecké sestavy jsme přizvali poslední hereckou tvář, Viktora Hejnu, a započalo asi nejrozsáhlejší natáčení. Přišli nám na pomoc ještě kolegové Emil Novák a Jana Podrázká, bez nich by se to tenkrát nepodařilo, už jen zvládnout současně zvuk, kameru, herce a dvě velká špinavá zrcadla ze sklepa, nemluvě o dalších vizuálních hrátkách s kapradím, potápěčem nebo ukočírovat sekvence se záchvatem.

Taranis Film: Takže bylo hotovo?

Martin: Zdaleka ne. Trochu se to prolínalo s postprodukcí, tedy hlavně se střihem, protože po každém natáčení jsme si dali dost času na to se s Lukášem sejít a sestříhat to, co se právě natočilo, abychom si vytyčili cestu dál. Měli jsme kostru, ale vnitřnosti bylo ještě potřeba usadit na ta správná místa.

Taranis Film: O střihačských seancích už se něco v náznacích psalo.

Martin: Brali jsme to vážně, abychom mohli před kritikou vhodně argumentovat. Takže je pravda, že některé seance nad střihem nebyly nakonec ani tak o střihu, jako o pokusu lépe porozumět hlavní postavě.

Taranis Film: Velmi kulatně řečeno.

Martin: To ano. Museli jsme si to zažít na vlastní kůži. Na jednu navazující střihačskou slezinu už jsme raději donesli jen rychlé špunty, které se, pro pozorné oko diváka, objeví i krátce ve filmu. Každopádně třetí natáčení proběhlo až na jaře, to už jsme měli dost jasno o výsledné podobě celého filmu. Tohle natáčení už jsme zvládli víceméně jen ve dvou, s drobnou asistencí dokumentaristky Evy Kunčarové, takže to bylo komorní natáčení ve své ryzí podobě. O týden později jsme točili opět jen ve dvou do hlubokého večera, o týden později následovala návštěva u Horáčkových, tedy dva herci a já... a měli jsme dotočeno. Ke konci jsme to vzali hopem, bylo co dohánět.

Taranis Film: První datum premiéry bylo stanovené na konec června, ale nepodařilo se film dokončit. Jak probíhala zbývající postprodukce?

Martin: To byl právě kámen úrazu. Nějak nepochopitelně jsme si mysleli, že když už máme části natáčení předstřižené, že ten zbytek už bude do pohody, ale ouha. Vizuálně a střihově to nakonec bylo mnohem rozmanitější a pracnější, než jsme si dovedli představit. Do konce června jsme stihli víceméně jen střih, a to jsme ještě netušili, jak náročná bude zbývající postprodukce.

Taranis Film: Šlo, předpokládám, o hudbu a zvuk, zvukové efekty. To jsi měl na svém triku ty. Bylo to náročné?

Martin: Rozhodně. Stopáž filmu se vyšplhala na úctyhodných 13 minut a není tam vteřina bez upraveného a obohaceného zvuku, zvukových pozadí, deformovaného zvuku, zvukových efektů, zvýraznění určitý ruchů, což vydalo na mnoho vrstev zvukový stop. Pak to ještě všechno hlasitostně vyvážit, byla to mravenčí práce. Nechtěl jsem zvukovou složku podcenit, protože byla pro tak atmosferický snímek stěžejní.

Taranis Film: Nějaké kuriózní zvukařské techniky?

Martin: Ani ne, standardní metody, pískání na láhev od piva, vlastní deformovaný hlas...

Taranis Film: Zvuk byl hotový, takže už jen hudba?

Martin: Ano, "jen" hudba. Bylo mi jasné, a s Lukášem jsme se na tom jednoznačně shodli, že tady půjde o kombinaci ruchů a hudby, kdy se tyhle složky budou místy víceméně nezřetelně prolínat. Až druhá část filmu už se nese ve více zřetelném hudebním hávu. Postupoval jsem každopádně tak, že jsem skládal hudbu od začátku do konce instrumentálně, ale pořád jsem musel myslet na to, že hudbu nakonec takzvaně "zprzním" v postprodukci. Hudba tedy šla ve dvou vlnách, v první vlně ladné piánko, v druhé vlně rozladěné harmonie a dishamonie. Bylo to náročné na představivost, ale nakonec to, myslím, docela vyšlo. Lukáš se toho hodně bál, protože první verze hudby pochopitelně působila příliš obyčejně a studiově.

Taranis Film: Premiéra se nakonec uskutečnila tradičně v pražské Utopii 30.10.2015. Kdy bylo datum premiéry definitivně stanovené?

Martin: Asi měsíc před datem premiéry jsme si řekli, že to prostě už musíme dodělat, táhlo se to příliš dlouho. Takže poslední týdny byly hodně náročné, určením data premiéry jsme na sebe vytvořili potřebný tlak.

Taranis Film: Takže práce do poslední chvíle?

Martin: To už je taková tradice, dokud není předvečer premiéry, není film hotový. Díky náročnosti obrazové i zvukové stránky bylo rozhodně na čem dělat. Poslední částí postprodukce byly vizuální korekce, což byl také poměrně náročný part a byl na poslední chvíli. Ale na druhou stranu to vyšlo prostě se vším všudy akorát, takže se nedá říct, že bych měl chuť po premiéře ještě cokoliv změnit.

Taranis Film: Na závěr nějaká perlička z natáčení?

Martin: Bylo to divoké natáčení, ale to nejdivočejší je vidět ve filmu, takže moc tajemství nezůstalo. Snad jen jedna věc, když se Lukáš Horáček nepohodl se svým hereckým kolegou.

Taranis Film: Co se stalo?

Martin: Bylo mezi nimi už delší dobu znatelné napětí, dost to vřelo. Pak se to Lukáš snažil uhasit, ale pěkně se spálil. Sekundoval mu totiž hořící panák slivovice, ale jednalo se naštěstí jen o chvilkové vzplanutí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jominizalern Jominizalern | E-mail | 23. července 2017 v 2:46 | Reagovat

viagra name
http://withoutdoctorprescription.net - viagra without a doctor prescription
  achat viagra
<a href="http://withoutdoctorprescription.net">viagra no prescription
</a> - viagria
viagra brand

2 ThozasRob ThozasRob | E-mail | 26. března 2018 v 4:21 | Reagovat

buy viagra online total posts
http://rxviagracan.com - viagra for sale
  levitra viagra viagra
<a href="http://rxviagracan.com">viagra for sale cheap
</a> - viagra 10mg view unanswered posts
viagra+lowest+price

3 LatonyaExpox LatonyaExpox | E-mail | 27. března 2018 v 14:26 | Reagovat

Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!

Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.

4 MiltozNow MiltozNow | E-mail | 10. května 2018 v 16:45 | Reagovat

viagra information view the
http://glviagragtr.com -   cheapest viagra on line
<a href="http://glviagragtr.com"></a> - buy viagra in russia
viagra and alcohol consumption forum software

5 citalopram 10 mg citalopram 10 mg | E-mail | Web | 15. července 2018 v 13:49 | Reagovat

citalopram 10mg

6 ranitidine 150 mg ranitidine 150 mg | E-mail | Web | 17. července 2018 v 16:32 | Reagovat

ranitidine 150 mg

7 ranitidine 300 mg ranitidine 300 mg | E-mail | Web | 17. července 2018 v 20:20 | Reagovat

ranitidine 300 mg

8 meloxicam 7 5 mg meloxicam 7 5 mg | E-mail | Web | 18. července 2018 v 7:00 | Reagovat

meloxicam 15 mg

9 meloxicam 15 mg meloxicam 15 mg | E-mail | Web | 18. července 2018 v 9:04 | Reagovat

meloxicam 7 5 mg

10 naproxen 500 mg naproxen 500 mg | E-mail | Web | 19. července 2018 v 10:35 | Reagovat

naproxen 500 mg

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama